Fysisk risiko i form av ekstremvær eller havnivåstigning som forårsaker økt skade eller tilpasningskostnader. Nord-Norge er kjennetegnet av kupert terreng og kystsamfunn og vil derfor ha en tydelig eksponering for fysisk klimarisiko. Nordland har allerede flest tilfeller av stormflorelaterte og nest flest stormrelaterte naturskadeerstatninger i Norge (Finans Norge, 2019). Utbyggere må kalkulere med økt ekstremvær, stormflo og høyere havnivå og velge robuste, risikotilpassede konstruksjoner og bygg. Rådgivere og arkitekter må i større grad enn før kombinere kartdata med klimaestimeringer for å utforme bygg som er rustet for fremtiden.
Overgangsrisiko i form av kostnader ved endrede reguleringer eller forskrifter som skal redusere klimaavtrykket fra konstruksjoner, bygninger og anleggsprosjekter. Dette kan også handle om regulering av områder med høy verdi for lagring av karbon, hvor det ikke lenger tillates utbygging. Det vil også bli endringer i synet på energibruk til drift og i markedets etterspørsel.
EUs Green Deal har allerede bestemmelser om bygningers klimapåvirkning, og disse vil sannsynligvis over tid bli mer omfattende også for Norge. Endringene vil fremskynde utviklingen av ny teknologi og bygningsteori for redusert klimaavtrykk, blant annet plusshus og energihus. I denne utviklingen er klimasmarte løsninger tett sammenvevd med generelle bærekraftsløsninger som smart by- og bygningsutvikling.
Eksempelvis har Smart Bodø en visjon hvor fremtidsrettet byutvikling tar hensyn til menneskets helse og livskvalitet kombinert med klimafotavtrykk og økologi. IParken, ett av boligprosjektene som planlegges i fremtidens Bodø, baserer seg på grønn byggestandard, bruk av sol- og smarthjem-teknologi og deleordninger for sykkel og elbil. Byutvikling bidrar også til overgangsrisiko ved at politiske reguleringer knyttet til parkering eller sentrumstilgjengelighet kan påvirke attraktiviteten til eiendommene.
Smart Bodø er en visjon hvor fremtidsrettet byutvikling tar hensyn til menneskets helse og livskvalitet kombinert med klimafotavtrykk og økologi.
Med den EU-drevne utviklingen av en sirkulærøkonomi vil vi nok i fremtiden også se økte reguleringer eller insentiver for gjenbruk av boligmasse. Europakommisjonens sirkulære økonomipakke inneholder blant annet konkrete endringsforslag til EUs avfallsregelverk.
Verdikjeden i eiendomsnæringen er tett sammenkoplet, og i møte med overgangsrisiko vil man måtte vurdere helheten av materialer, rehabilitering og riving ved å se både på hvor materialene produseres, hvordan de transporteres og hvordan man kan gjenbruke eller resirkulere dem for å redusere kostnadene. For nordnorsk næringsliv kan avstander og transportutfordringer by på ulemper sammenliknet med sentrale og tettbygde strøk.
Til sist vil den nye EU-taksonomien, et klassifiseringssystem for bærekraftige økonomiske aktiviteter, gjøre at investorer nå får bedre oversikt over hva som er klimavennlige prosjekter, og hvor man eventuelt bærer risiko. Systemet omfatter livssykluspåvirkning, biomangfold og leverandørkjede og vil også hjelpe den enkelte bedrift å forstå risiko og interessentforventninger og hvordan man bidrar til klimabegrensing eller -tilpasning. Taksonomien forventes å skape transparens for miljø- og klimatilpasning og vil være av stor betydning for nordnorske investorer og finansmarkedsaktører når den iverksettes i 2021.
Næringen møter ansvarsrisiko ved at den kan bli stående ansvarlig for bygg og prosjekter som i et fremtidig klima taper verdi eller fremstår som utrygge. Allerede nå endrer forsikringsselskapene utformingen av sine forsikringer basert på et endret risikobilde for eiendommer.
Ansvaret for tilpasning til klimarelatert risiko vil endre seg, og kontinuerlige tilpasninger vil være nødvendig for å få tilgang til samme forsikring. Dette vil skape økte kostnader for utsatte eiendommer, og i verste fall vil det finnes eiendommer som ikke lenger lar seg forsikre (Energi & Klima, 2019).
Grenseoverskridende risiko finnes ved at kritiske leverandører og råvareprodusenter er eksponert for klimarisiko i andre land. Dette kan føre til endringer i tilgang og pris på materialer med stort klimaavtrykk gjennom avgifter i andre markeder eller ved langveis transport.