Tjenesteytende sektor omfatter svært mange virksomheter med vidt forskjellige forretningsområder. Det er et klart skille mellom de som primært leverer tjenester til husholdningene, og de som stort sett har næringslivskunder. Koronapandemien har skapt store utfordringer for en rekke av yrkesgruppene i sektoren, og det har vært et betydelig fall i aktiviteten.
Da samfunnet stengte ned i mars 2020, var det særlig én gruppe som ikke fikk utført sitt virke: de husholdningsrettede tjenesteyterne. Eksempler på yrkesgrupper som ble rammet tidlig, er frisører, tannleger og hudpleiere. Felles for alle disse er at de har nær en-til-en-kontakt og dermed er svært utsatt både for å bli smittet og for å smitte andre. Kjøreskoler og annen føreropplæring ble også hardt rammet. Etter at myndighetene fikk på plass veiledere for smittevernfaglig forsvarlig drift, fikk disse yrkesgruppene starte opp virksomheten igjen i løpet av våren. Aktivitetsfallet ble dermed midlertidig, og for fjoråret sett under ett ble ikke konsekvensene så store.
Selv om virksomhetene fulgte myndighetenes forskrifter og retningslinjer, var det ikke alltid at kundene kom tilbake i like stor grad. Ett eksempel på dette er kinoene, som til tross for en rekke tiltak ikke klarte å tiltrekke seg så mange kunder som de hadde mulighet til å ha. Alle større kulturarrangementer ble avlyst, noe som rammet arrangørbransjen hardt. For treningssentrene, som etter en lengre nedstengning ble åpnet igjen i midten av juni, var utviklingen noe bedre.