Nyhet

– Næringslivet i Alta frykter ikke Amazon

Nasjonale og internasjonale nettbutikker skremmer ikke næringslivet i Alta. De svarer på økt konkurranse med mer samarbeid.

Kjetil-kristensen-amazon-alta
Foto: Privat/Frederic Legrand/COMEO

Direktør i Alta Næringsforening, Kjetil Kristensen, følger utviklingen i netthandelen tett. Men rekordhøy netthandel i Finnmark til tross: Kristensen ser lyst på fremtiden.

– Vi vet jo av erfaring at dynamikken endres i markedet når store aktører kommer inn. Men næringslivet i Alta har vært flinke til å samarbeide, og vi har bevisst tatt grep for å gjøre oss mer attraktive for kunder, sier Kristensen til podkasten Nord-Norge i verden.

Kjetil-kristensen-amazon-alta

Direktør i Alta Næringsforening, Kjetil Kristensen, mener netthandel kan åpne en stor mulighet for det lokale næringslivet. Han frykter ikke konkurranse fra netthandel-giganten Amazon, som i flere år har snakket om å etablere seg i Norden.

Foto: Privat/Frederic Legrand/COMEO

– Fordel å være lokal

Han mener det lokale næringslivet ikke kan konkurrere med nasjonale og internasjonale giganter når det kommer til pris og vareutvalg.

– Men vår styrke ligger i kundeopplevelsen og kjøpsprosessen, og når vi jobber sammen kan vi spille hverandre enda sterkere. VI har også kunder som vet hvor viktig det er å støtte opp om lokalt næringsliv, forteller Kristensen.

HØR PODKAST:

Nord-Norge i verden #16: Nord-Norge på netthandel-toppen

– Snudde handlemønster

Direktøren forklarer at næringslivet i Alta har gjort en rekke grep for å skape vekst i varehandelen.

– Alta er et regionsenter og handelssenter for Finnmark og Nord-Troms. Og når folk kommer til Alta vil de oppleve mer enn bare å handle på en butikk. Vi kartla derfor hvilke helger som var de dårligste for næringslivet i byen, og har gått sammen for å lage aktiviteter i byen i disse helgene, sier Kristensen i podkasten.

Nå har de snudd de dårligste helgene for næringslivet i Alta til å bli blant de beste:

– Og dette viser at det er mulig å gjøre noe om man er flere som går sammen om å dra lasset, understreker Kristensen.

Nord-Norge på netthandel-toppen

– Grenseløse muligheter

Han ser store muligheter for lokalt næringsliv på nett.

– Netthandel er selvfølgelig en utfordring for dem som ikke klarer å omstille seg. Men samtidig åpner netthandel en kjempestor mulighet for lokalt næringsliv for å lage egne nettbutikker og nå ut til kunder utenfor det tradisjonelle nedslagsfeltet, forteller Kristensen.

Direktøren får støtte av kommersiell leder i betalingsløsningen Klarna, Jens Rygg.

– Før var det jo slik at man primært handlet elektronikk, sportsutstyr, klær og sminke på nett, men nå ser vi at disse begrensningene er helt borte. Man handler alt på nett, fra dagligvarer og klær til møbler og TV-er. Det er ingen grenser lengre, forteller Rygg.

Utstillingsvindu på nett

Undersøkelsen fra Klarna viser også at det ikke lengre kun er unge som handler på nett:

– Veksten er størst i alderssegmentet over 45 år, og vi ser også hvordan personer over 25 år i mye større grad bruker mobiltelefonen for å kjøpe varer og tjenester, sier Rygg i podkasten.

Yngve Larsen er gründer og daglig leder i tromsøbedriften Mystore.no, som er blitt Norges største plattformleverandør innenfor netthandel. Han mener vi må tenke på nettbutikker som mer enn bare en butikk på nett.

– Du kan ha en butikk midt i Tromsø sentrum og bruke timesvis på å pynte i vinduene for å tiltrekke deg kunder. Men om du ønsker å nå lokalbefolkningen må du forstå at utstillingsvinduet ditt i dag er på nett. Og mange bruker nettbutikkene for å trekke folk til den fysiske butikken sin, forteller Larsen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær først ute og hold deg oppdatert med innhold fra kbnn: direkte på e-post.