Maritim sektor omfatter 301 aksjeselskaper lokalisert i Nord-Norge. I tillegg er det 99 underavdelinger i nord med hovedkontor utenfor landsdelen. Den største omsetningen finner vi i passasjertransport til sjøs, hvor Hurtigruten, Torghatten og Boreal Sjø er de dominerende aktørene. I tillegg finnes det en rekke selskaper som tilbyr ulike varer og tjenester til den maritime flåten.
Vi har fremdeles båtbyggere i Nord-Norge. Et eksempel på dette er Grovfjord Mek. Verksted i Skånland kommune i Troms, som lager arbeidsbåter blant annet for oppdrettsnæringen. Disse har levert og skal levere batterielektriske fartøyer, blant annet til havnevesenet i Oslo. Et annet eksempel er Selfa Arctic, som produserer fiskebåter i plast på Rødskjær ved Sandtorg i Harstad kommune. Selskapet har også satset betydelig på bruk av elektriske fremdriftssystem.
Det er sterk oppmerksomhet rundt null- og lavutslippsløsninger i persontransporten til sjøs. Rederiet Torghatten Nord AS investerer derfor tungt i gass-, batteri- og hybridferger. Boreal Sjø AS og Hurtigruten ASA investerer også tungt i nye, mer miljøvennlige skip. Hurtigruten fikk i 2019 levert det første av to ekspedisjonsskip som seiler helelektrisk på hybridteknologi. Dette er det første skipet i sitt slag i verden.